Psychologie

Psychologische begeleiding voor kinderen en volwassenen

Soms kan een kind of volwassene worstelen met psychologische problemen. Samen met jou zoeken we naar oplossingen die aansluiten bij de specifieke behoeften van het kind of de adolescent, rekening houdend met hun leeftijd en interesses. Wanneer gewenst, kan individuele begeleiding worden afgewisseld met oudergesprekken of gezinsgesprekken.

 
Multiprax Buggenhout

Mogelijke indicaties voor psychologische begeleiding:

  • Angsten of fobieën
  • Negatief zelfbeeld of faalangst
  • Problemen met studiemethoden
  • Slaapproblemen
  • Eetproblemen
  • Problemen in het gezin of de opvoeding
  • Problemen door stress of trauma
  • Gedragsproblemen, verhoogde prikkelbaarheid
  • Stemmingsproblemen, teruggetrokken gedrag, depressiviteit
  • Problemen in contact met leeftijdsgenoten (bijvoorbeeld extreem verlegen zijn, gepest worden)
  • Werken aan sociale vaardigheden (bijvoorbeeld voor zichzelf opkomen, conflicten oplossen, vrienden maken)
  • Omgaan met hoogsensitiviteit door middel van relaxatietechnieken
  • Op een functionele manier omgaan met gevoelens van boosheid, verdriet, enzovoort
  • Vergroten van zelfvertrouwen

Op aanvraag kan er ook een intelligentietest of andere psychologische testen worden afgenomen.

 
MULTIPRAX

Onze werkwijze

Ouders, volwassenen of verwijzers (zoals scholen, CLB, artsen, enzovoort) kunnen contact met ons opnemen, zowel op eigen initiatief als na doorverwijzing.

Tijdens het kennismakingsgesprek (intake) bespreken we de moeilijkheden en sterke punten van de cliënt, of het nu een kind, jongere of volwassene betreft. We nemen ook de verwachtingen en wensen van de cliënt (en/of hun omgeving) door.

Samen bekijken we welke begeleiding het meest geschikt is en stellen we een begeleiding op maat op.

De frequentie en het tijdstip van de begeleiding worden samen met de cliënt en/of ouders bepaald. Een combinatie van individuele begeleiding en gezinsbegeleiding is mogelijk en vaak wenselijk. Ook kan het nuttig zijn om samen te werken met externe partners (zoals de school, het CLB, of andere zorgverleners). Dit gebeurt altijd in overleg en met toestemming van de cliënt.